Wal*Mart ztratil zájem o ČR? Pouští stovku .cz domén

Duben 23, 2008

Největší firma na světě - ochodní řetězec Walmart (Wal-Mart Stores, Inc., číslo 1 ve Fortune 500, o firmě tady) vlastní více než stovku českých domén - člověk by si řekl - slušná sbírka domén pro působení v České republice.

Na té stovce by nebylo nic divného, ale v případě WalMartu jde o různé kombinace a varianty názvu firmy a jejich druhé značky Sam’s Club. To už chce hodně velkou dávku kreativity, aby se dala vymyslet stovka domén co mají v názvu značku firmy.

Většina domén je totálně nesmyslných, ale věřím tomu, že taková firma má bohaté zkušenosti, takže určitě nejde o nějaký amatérizmus. Doménoví odborníci WalMartu udělali ovšem určitě jednu chybu - domény jsou totiž všechny v angličtině což na .cz koncovce nedává příliš smysl.

Z portfolia je mj. patrný strach o to, aby někdo neregistroval nějakou doménu s názvem firmy a případně tam nerozjel nějaký antiweb - takže WalMart například drží domény WalmartSucks.cz nebo ChildlaborAtWalmart.cz.

Ta sbírka domén je opravdu kuriozní, zvláštní ovšem také je, že domény se právě v těchto dnech uvolňují - WalMart je nechává propadnout po 4 letech co je má ve svém držení. Znamená to nejspíš, že se na přeplněný retailový trh do ČR v nejbližší době nechystá.

Vzorek WalMart domén uvolňujících se v těchto dnech:

20. 4. 2008 se uvolnily:

no-walmart.cz
sams-club-sex.cz
sams-clubsex.cz
samsclub-sex.cz
samsclubsex.cz

24. 4. 2008 se pravděpodobně uvolní tyto domény:

childlaborand-wal-mart.cz
childlaborand-walmart.cz
childlaborandwal-mart.cz
childlaborandwalmart.cz
childlaborat-wal-mart.cz
childlaborat-walmart.cz
childlaboratwal-mart.cz
childlaboratwalmart.cz
laborand-wal-mart.cz
laborandwal-mart.cz
laborandwalmart.cz
laborat-wal-mart.cz
laboratwal-mart.cz
laboratwalmart.cz
mywal-mart.cz
mywallmart.cz
mywalmart.cz
mywalmartcard.cz
ol-roy.cz
oldroydogfood.cz
oldroypetfood.cz
olroydogfood.cz
parentschoiceformula.cz
sams-clubs-czechrepublic.cz
sams-choice.cz
samsclubs-czechrepublic.cz
samsclubsczechrepublic.cz
super-center.cz
super-wal-mart.cz
super-walmart.cz
superwal-mart.cz
superwalmart.cz
wal-mart-czechrepublicsucks.cz
wal-mart-sucks.cz
wal-mart-supercenter.cz
wal-martbank.cz
wal-martbanking.cz
wal-martconnect.cz
wal-martczechrepublicsucks.cz
wal-martfinancegroup.cz
wal-martfinancialservices.cz
wal-martfinserv.cz
wal-martfinservices.cz
wal-martmoney.cz
wal-martmoneyservices.cz
wal-martneighborhoodmarket.cz
wal-martsucks.cz
wal-martsupercenter.cz
walmart-czechrepublicsucks.cz
walmart-sucks.cz
walmart-supercenter.cz
walmartbank.cz
walmartbanking.cz
walmartcard.cz
walmartconnect.cz
walmartcreditcard.cz
walmartczechrepublicsucks.cz
walmartfinancialservices.cz
walmartmoney.cz
walmartmoneyservices.cz
walmartneighborhoodmarket.cz
walmartsucks.cz
walmartsupercenter.cz
wmconnect.cz
wwwwal-mart-czechrepublic.cz
wwwwal-mart-czechrepublicsucks.cz
wwwwal-martczechrepublic.cz
wwwwal-martczechrepublicsucks.cz
wwwwalmart-czechrepublic.cz
wwwwalmart-czechrepublicsucks.cz
wwwwalmartczechrepublic.cz
wwwwalmartczechrepublicsucks.cz

25. 4. 2008 by se měly uvolnit:

bankatwal-mart.cz
bankatwalmart.cz
buyat-wal-mart.cz
buyat-walmart.cz
buyatwal-mart.cz
buyatwalmart.cz
colorplacepaint.cz
esams-club.cz
esams.cz
esamsclub.cz
everydaylowprice.cz
everydaylowprices.cz
ewahlmart.cz
ewal-mart.cz
ewalmart.cz
financewal-mart.cz
financewalmart.cz
great-value.cz
laborand-walmart.cz
laborat-walmart.cz
mysams-club.cz
mysams.cz
mysamsclub.cz

Tak co na to říkáte? Máte taky podobně pořešené doménové portfolio vaší firmy?

.EU slaví 2 roky a nemá se rozhodně čím chlubit

Duben 10, 2008

7. dubna oslavila doménová koncovka .eu 2 roky ode dne, kdy bylo poprvé možné si registrovat domény v této TLD. Aktuálně se jedná o čtvrtou nejvyužívanější koncovku v Evropě (po .de, .uk a .nl) a devátou na světě (po .com, .de, .net., .cn, .uk, .org, .info, .nl).

Celkový počet registrovaných .eu domén je 2,8 milionu, vlastní je asi 1 milion subjektů a každý všední den přibyde asi 2500 nových registrací. Další statistiky je možné sledovat zde.

Potud fakta, ale dost už oslavného PR, .eu je dle mého názoru propadák.

TLD druhé volby

Koncovka se neujala mezi firemní klientelou a dokonce jí nemají rádi ani spekulanti. Problém je v tom, že to není koncovka první volby. Pokud jste mezinárodní společnost, chcete .com, pokud působíte na národním trhu, chcete národní koncovku (např .cz). Takže .eu berete jen v případě, že nic lepšího není k dispozici. Úplně stejně se chovají návštěvníci (potenciální klienti) - jako první zkouší hledaný termín + .com/resp. národní koncovka. Takže .eu nemá žádný typein traffic (samozřejmě mimo top generická klíčová slova), což jí číní nezajímavou pro spekulanty kvůli slabému výdělku z PPC parkování.

V ČR je koncovka masivně podporována registrátory, takže k dněšnímu dni je registrováno českými držiteli 63 243 domén, což je slušných 15,3 % aktuálně registrovaných .cz domén (413 342). I tak její využití je velmi slabé - znáte nějakou větší společnost, co by vsázela na .eu adresu a propagovala ji například v nějaké kampani mimo internet? Já jsem viděl například www.novysmichov.eu (reklama v ramečcích v metru + radio). Každá taková kampaň ovšem propaguje i doménu ve variantě .cz.

Subjekty drží .eu doménu buď protože “musí” (nechtějí aby jí zabral někdo jiný), doufají, že jednou přijde její čas (co kdyby náhodou) anebo jim nic jiného nezbývá - všechny lepší koncovky jsou obsazeny a není možné je odkoupit. Osobně bych radši dal sto tisíc za novysmichov.cz a propagoval tuto doménu, než šetřil na doméně a riskoval, že si díky rozhlasové kampani stejně polovina lidí napíše špatnou doménu, protože na .eu nejsou zvyklí.

Nezájem rozvíjet stránky na doméně .eu

Výše uvedené potíže TLD jen dokládá následující zajímavá statistika využití registrovaných .eu domén /jde o odhad založený na tomto starším průzkumu/

1. funkční web /kategorie subjektů, kterým nic jiného nezbylo/ - pouze 16 % (!) všech registrovaných domén

2. PPC monetizace /spekulanti/ 15 %

3. Holding page (=”doména registrována”) bez obsahu /subjekty, kteří drží doménu z důvodu ochrany názvu + spekulanti/ 20 %

4. Přesměrování na jiný web /subjekty, kteří drží doménu z důvodu ochrany názvu/ 18 %

5. Ostatní stavy (chyba 4xx, stránka na prodej apod)

To hlavní je, že využití .eu domén pro funkční webové stránky je minimální - pouze 16 % (pro porovnání u .cz domén odhaduji běžící webové stránky na minimálně 40 %).

Takže je to začarovaný kruh - nejsou aktivní weby, doména není popularizována = koncovka není pro nikoho zajímavá.

Zkoušel jsem registrovat doménu v sunrise období (před otevřením volné registrace možnost registrace .eu domén pouze pro držitele ochraných známek). Konkrétně šlo o reg. ochr. známku - název firmy - doménu jsme nakonec nezískali a po ročních tahanicích jsem jí naštěstí koupil v aukci za 300 EUR. Takže bohužel ani sunrise nefungovalo jak mělo a tím to nejspíš všechno začalo…

Abych nebyl pouze kritický - zde je ukázka některých prodejů .eu domén na sekundárním trhu, je vidět, že i tady se občas otočí slušné peníze:

hotels.eu, $329,509, 29.8.2006

shopping.eu, $196,803, 29.8.2006

onlinecasino.eu, $46,748, 4.7.2006

gps.eu, $33,480, 7.11.2007

Nejdražší pizza na světě je za $ 2 600 000

Duben 8, 2008

Podnikatel z Marylandu Chris Clark tento týden prodal na aukci domén SEDO.COM svojí doménu pizza.com, kterou vlastnil 14 let.

“Je to šílené” vzkazoval po novinářích ze svého domu v North Potomac ještě před koncem týdenní aukce, kdy se cena poměrně rychle šplhala ke konečným 2,6 M USD. “Je to obrovská suma peněz, znamená pro mě velkou změnu v mém životě”, řekl 43letý Clark.

V současné době je se 150 milony registrovaných domén nemožné přijít s jednoduchým a nepoužitým názvem. Díky tomu se vytvořil aktivní sekundární trh, kde se obchoduje s doménami.

Většina domén se prodává kolem 2000 USD. Premiové domény, zvláště generické termíny co pokrývají celá odvětví a jsou v nejdůležitější TLD - .com, se prodávají za miliony dolarů.

Business.com se prodala za $7 milionů v roce 1999, stejně jako diamond.com v roce 2006. Ve stejném roce ruský exporter vodky koupil v aukci doménu vodka.com za $3 miliony, zatímco Sex.com se prodala za $12 milionů. Minulý měsíc se prodala doména fund.com za $10 milionů.

Ty nejlepší generické domény (např books.com - Barnes&Noble, pets.com - PetSmart) byly zaregistrovány na začátku devadesátých let, kdy byl internet novinkou. Taková jména jsou velmi populární, protože přirozeně přitahují návštěvníky. Jedna oděvní firma nedávno zaplatila $225 000 za doménu tees.com po té, co se vedení dozvědělo, že doména má 17 000 návštěvníků měsíčně - většinou lidí, kteří zadali adresu do prohlížeče ze zvědavosti.

Clark registroval doménu v roce 1994, v době kdy se internet začínal rozvíjet, tehdy určitě netušil jakou hodnotu bude jednou mít. V té době rozjížděl online poradenskou firmu a doufal, že mu doména pomůže ke spolupráci s výrobcem pizzy, to se ovšem nikdy nestalo a tak v roce 2000 firmu prodal.

Doménu si ovšem nechal a platil každoročně obnovovací poplatek ve výši 20 USD. Před rokem s kamarádem na doméně spustil pizza katalog a vydělával na prodeji reklamy více než 5000 USD ročně.

Když se dozvěděl o prodeji vodka.com, tak se věci daly do pohybu…

“Rozhodl jsem se zjistit, kolik jsou ochotni zájemci zaplatit za mojí doménu. Když někdo může dát $3 miliony za vodka.com, tak se možná najde někdo, kdo dá za pizza.com ještě více”. V lednu tedy vystavil na doménu informaci o tom, že je na prodej a vyzval zájemce ať zasílají nabídky. Po obdržení šestimístných částek se rozhodl kontaktovat SEDO.COM, kde proběhl prodej vodka.com.

První nabídka byla $100 a přišla 27.3. Druhý den ráno byla cena půl milionu dolarů. Clark v té době odjel na výlet do Disneylandu odkud s rodinou sledoval jak zájemci přihazují. 29.3. nabídka přesáhla 2 miliony dolarů, což byla minimální cena prodeje (reserve price), takže Clark byl oficiálně povinen doménu prodat zájemci s nejvyšší nabídkou.

Sedo, kde se prodá 2500-3000 domén měsíčně, si bere 10 % provizi z každého prodeje za pořádání aukce a ověřování solventnosti kupujících. V tomto případě se každý příhoz ověřoval telefonicky.

Identita kupujícího nebyla zatím prozrazena.

Clark si nakonec ještě zalitoval, že si v té době neregistroval více domén.

Zpracováno podle: Baltimoresun.com

Kdo že to obléká finalisty XFactoru?

Duben 7, 2008

Všimli jste si, že kolem pořadu X Factor běží vždy hojně reklama oděvní společnosti Re Reserved něco ve stylu “Finalisty soutěže obléká…”.

Přemýšlel jsem o tom, zda to je vhodně zvolený marketingový slogan - když oblečení finalistů je tak často kritizované (právem).

Nevím, jestli marketéři dané společnosti domysleli, co se může jejich značce stát. Nechat si v tak exponovaném pořadu drbat vlastní zboží, to asi nečekali - a za tolik peněz :-). Takže určitě bych volil jiný slogan - například “Finalisté mají rádi oblečení…”.

Naposled jsem si všiml, že slečna co málem vypadla měla sukni od RocaWear, otázkou tedy vlastně je, zda Re Reserved skutečně finalisty obléká - resp jestli je náhodou neobléká plno dalších firem…

Jakou hodnotu má vaše doména?

Duben 7, 2008

Domény jsou nejrychleji rostoucí komoditou co se týká jejich hodnoty.

Před 14 lety se dala koupit např. taková doména pizza.com za 20 USD (ročně) a letos ji trh ocenil na 2,6 milionů dolarů. To máme ROI 928471.42 %.

Takže jakou hodnotu má vaše doména? Pokusím se zde shrnout základní pravidla oceňování domén. Na úvod je třeba připomenout, že cena je určena trhem - tedy hodnota domény je taková, jakou je za ni ochotný někdo zaplatit.

1. počet znaků v doméně

Čím kratší, tím lepší - protože doména je tak lépe zapamatovatelná.

V zásadě je možné se podle tohoto ktiréria řídit pouze při porovnování hodnoty domén ze stejného oboru. Také záleží o jaké znaky konkrétně jde - pokud dávají dohromady vyslovitelné slovo, je to vždy lepší než nicneříkající písmena*.

Obecně platí, že ideální délka domény je 2-7 znaků a mělo by jít o jedno slovo, domény nad 10 znaků mají hodnotu nižší a domény nad 20 znaků jsou “neovladatelné” kvůli špatné zapamatovatelnosti a množství překlepů.

*1A. Jedno/dvou/tří/(čtyřznakové) domény

Toto je samostatná kategorie, která vznikla v důsledku omezeného počtu takových domén. Zároveň u zkratek je vysoká šance, že jejich význam pokrývá mnoho oblastí a domény tak jsou žádané více subjekty - jejich hodnota je tedy vysoká.

2. Návštěvnost domény

Čím větší type in traffic, tím vyšší hodnota domény.

Má doména nějaké návštěvníky, kteří sami od sebe zadají název do adresy prohlížeče? Pokud ano jde o tzv “type in” návštěvníky. Type in traffic je možné zjistit i u domén, na kterých neběží web - a to např. díky Alexa ranku. Také je možné se orientovat podle statistik hledanosti názvu domény ve vyhledávačích (příklad).

3. hledanost klíčových slov v doméně

Čím vyšší hledanost, tím vyšší hodnota domény.

Hledanost termínu se dá ověřit např. ve statistikách Seznamu.

4. koncovka - TLD

V případě české domény, zdaleka největší hodnotu bude mít koncovka .CZ (potom dlouho nic) následováná .COM, .INFO, .EU, .NET a ostatnímy (téměř s nulovou hodnotou).

V případě mezinárodního webu v angličtině je pořadí .COM (dlouho nic), .NET, .ORG, .INFO a ostatní.

U domén určených pro lokální trh jedné země je zpravidla vždy nejlepší místní ccTLD - tedy pro Něměcko .de, Velkou Británii .co.uk atd. U některých zemí se lokální koncovka neujala kvůli jejímu pozdějšímu nástupu (např .us - USA), nebo kvůli restrikcím národního registru pro držitele domén.

5. prodeje podobných domén

Od ceny oborově podobných domén se dá odvodit i hodnota vaší domény. Pozor - nenechte se zmást cenou domény požadovanou majitelem a cenou skutečně dosaženou, za kterou se doména opravdu prodala.

V zahraničí funguje řada serverů, kde se dají najít ceny domén na sekundárním trhu. Zde, zde a nebo třeba zde.

Cena prodaných českých domén se nikde nezveřejňuje, trh zde v podstatě ještě vůbec neexistuje.

6. zajímavost oboru domény

Důležité kritérium ovlivňující ocenění domény.

Hodnota domény je vyšší, čím více jde o obor který:

  • je “bysnys” - tedy obchodně zajímavý (na doméně se dá něco prodávat, nabízet nějaká služba - například zajezd.cz x napad.cz)
  • je populární na internetu (například prodej knih x kadeřnictví)
  • dosahuje vysoké marže
  • je nasycen konkurencí

7. počet a cena PPC reklam na slova v doméně

Souvisí částečně s předchozím bodem. Resp počet inzerentů mj. určuje zajímavost oboru. Takže čím více inzerentů a čím vyšší cena reklamy, tím větší hodnota domény.

Počet inzerentů ověříme jednoduše vyhledáním klíčového slova ve vyhledávačích.

8. nabídka podobných / zaměnitelných domén

Vaše doména je unikátní, ale existují k ní volné podobné domény? Může jít o synonyma v názvu domény, nebo jiné (zajímavější) koncovky. Pokud ano, tak cena vaší domény je nižší.

9. historie domény

Hodnotu domény zvyšuje stáří domény a její “pozitivní” historie ve vyhledávačích.

10. legální záležitosti

Doména může uplně ztratit hodnotu kvůli registrované ochranné známce jiného subjektu v přesném znění názvu vaší domény. Takový subjekt může doménu kdykoliv získat pro sebe.

Platné ochranné známky na území ČR ověřte zde.

11. mezinárodní použitelnost domény

Hodnota domény roste s jejím rostoucím potenciálním zásahem cílové skupiny. Pokud se jedná o doménu v koncovce .CZ, její mezinárodní využití je minimální. Pokud se jedná o .com doménu a výraz srozumitelný větší cílové skupině (více zemí nebo zcela jiný trh země s více obyvateli), tak její hodnota je vyšší.

12. motivace případného zájemce o doménu

Důležitý faktor, který není možné nezmínit. Skutečná prodejní cena domény je finálně ovlivněna touhou zájemce vlastnit dané jméno a v některých případech může tento faktor výrazně ovlivnit konečnou hodnotu a být v rozporu s některými dříve uvedenými body.

Next Page »